Articole

Lucruri interesante despre Nokia N9 MeeGo

Cu toate că Nokia a afirmat recent că nu îşi va reconsidera poziţia cu privire la platforma Meego, după ce a abandonat acest proiect în favoarea Windows Mobile, ne-am gândit să vă prezentăm câteva informaţii interesante despre Nokia N9, cel mai recent terminal lansat de Nokia şi singurul care va folosi Meego.

Printre cele mai interesante detalii postate de site-ul ShootSpeak despre N9 se găsesc deci:

  • În meniul principal de aplicaţii nu se pot crea în acest moment foldere noi, aşa cum e posibil chiar şi în symbian, dar e posibil ca facilitatea să fie adăugată ulterior
  • După ce activaţi opţiunea respectivă din meniul de setări, puteţi să închideţi o aplicaţie activă, în loc să o minimizaţi, dacă faceţi swipe în partea de sus a ecranului în loc de lateralul acestuia.
  • Aplicaţia de video-player de pe Nokia N9 poate să afişeze şi clipuri video în format Flash, pe lângă alte formate populare ca MKV, cu o rezoluţie maximă de 720p, dar nu poate afişa clipuri Flash în browser din lipsa unui plugin corespunzător de Adobe Flash Player.
  • N9 are suport hardware pentru recepţie radio FM, dar în acest moment nu există software pentru o astfel de aplicaţie, ceea ce înseamnă că facilitatea ar putea fi introdusă mai târziu, aşa cum s-a întâmplat şi cu N900
  • Există posibilitatea ca ecranul principal să fie făcut open-source, astfel încât dezvoltatorii să poată adăuga facilităţi noi, widget-uri şi alte elemente active.
  • La o întâlnire din Malaesia s-au vehiculat şi câteva preţuri pentru N9, mai precis 600USD pentru versiunea cu 16GB şi 749USD pentru cea cu 64GB, cu toate că preţurile nu sunt confirmate ca definitive.
  • În jocuri se poate dezactiva opţiunea de swipe, pentru a preveni minimizarea accidentală a acestora
  • Arhitectura din jurul camerei foto-video este deschisă, ceea ce înseamnă că vor putea fi dezvoltate şi alte aplicaţii, de la alţi developeri, care să utilizeze camera de pe N9.
  • Este destul de probabil ca pe Nokia N9 să funcţioneze cel puţin încă un browser alternativ, cum este Fennec, versiunea beta de la Firefox Mobile.

Chiar dacă nu mai suntem neapărat fani ai Nokia după ultimele decizii ale companiei finlandeze, se pare că lucrurile nu stau chiar atât de rău pe frontul Meego, iar platforma ar putea avea o şansă minimă să rămână pe linia de plutire mai ale împreună cu Intel şi în ciuda trădării celor de la Nokia.

Review: Phosphor, un FPS multiplayer pentru browser

Phosphor este un joc de browser care ne-a fost propus spre review de unul din vizitatorii site-ului nostru. Nu ne este clar dacă vizitatorul nostru face parte sau nu din echipa de dezvoltare, deşi nu am remarcat niciun nume românesc pe pagina de credits. Din câte ne-am dat seama e vorba doar de un fan, dar idea ni s-a părut interesantă aşa că am reacţionat foarte repede.

Având în vedere că e vorba de un joc de browser, ne-am propus să luăm la rând toate aspectele care ni se pare interesante şi pe care le-am întâlnit pe parcursul experienţei noastre de review pentru acest joc.

Instalare

Prima problemă de care ne-am lovit a fost necesitatea de a avea instalat Adobe ShockWave Player pe Chrome-ul 12 pe care facem testele, plus o reclamă barosană în partea de jos a paginii de acces. Dacă ShockWave Player e un aspect oarecum neutru şi care ţine doar de preferinţa autorului cu privire la mediul de dezvoltare al jocurilor, reclama de jos este un aspect destul de deranjant, dar speram că măcar aparţine autorului, şi dacă cineva face click pe reclamă banii ajung probabil la autorii jocului. Care joc este gratuit.

În ce priveşte mediul de dezvoltare folosit, ne-ar plăcea desigur să vedem cât mai multe jocuri şi aplicaţii care să folosească WebGL, dar trecem peste acest aspect şi mergem să instalăm Adobe Shockwave Player. Din păcate linkul din pagina jocului duce către o pagină de pe site-ul adobe care încearcă să descarce automat pe sistemul nostru un fişier denumit „dir.dcr”, lucru care nu ne place deloc, aşa că facem un cancel la donwload şi folosim google pentru a identifica pagina de descărcare pentru instalarea unui Shockwave Player legitim: http://get.adobe.com/shockwave/ sau direct aici.

Încărcare

Odată instalat acest plugin începe încărcarea jocului. Din nou probleme. Pagina arată că se încarcă ceva, dar la fiecare etapă de încărcare vezi mereu „progress: 0%” pe tot parcursul etapei respective, iar pe conexiunea noastra (printr-un proxy, dar un proxy rapid ce-i drept) am fost tentaţi să renunţăm la un moment dat, fiindcă încărcarea a durat în total 4 minute şi 33 de secunde, ceea ce e cam mult pentru un joc online. Oricum, aşteptările noastre au crescut semnificativ.

Jocul încarcă în total aproximativ 1.7 mega de resurse şi prezintă apoi un ecran de setări şi intrucţiuni. Din păcate, o parte din informaţiile depre joc, aflate în partea de jos ecranului, sunt plasate sub bannerul deja menţionat. De aici am aflat că Phosphor este un FPS multi-player care foloseşte engine-ul bine cunoscut PhysX de la Ageia, iar versiunea curentă este public beta 2, pentru care focusul a fost pe dezvoltarea gameplay-ului multiplayer şi a elementelor de physics.

Am remarcat cu plăcere că jocul are o serie lungă de opţiuni de customizare, atât pentru controalele jocului cât şi pentru video, audio, skin-urile jucătorului şi aşa mai departe. Am sugera totuşi ca pagina de alegere a jucătorului, şi mai ales a numelui, să nu fie printre opţiunile de setări ale jocului, ci un ecran diferit în care să fie aleşi aceşti parametri înainte de a face click pe „Start game”.

Gameplay

Trecând la jocul în sine, nu avem decât cuvinte de laudă. Nu am reuşit să ne jucăm multiplayer, dar roboţi din joc au fost mai mult decât satisfăcători pentru deathmatch scurt într-una din hărţile jocului.

Am remarcat că hărţile sunt încă oarecum neterminate, fiindcă din orice poziţie aflată în spaţiu deschis a hărţii poţi vedea prin zonele neconstruite către alte zone ale hărţii în care nu sunt pereţi sau alte obiecte care să blocheze perspectiva. Zonele intermediare, care sunt gri, ar trebui mascate cumva pentru a nu da senzaţia de neterminat.

În schimb, există în joc o lungă serie de power-up-uri, health-pack-uri, arme şi în plus jocul vine cu diverse concepte care îmbunătăţesc dinamicitatea jocului. Am remarcat lifturile, care sunt de obicei nişte platforme unidirecţionale (doar în sus) care sunt acţionate automat, platforme de lansare bi-direcţionale care te aruncă în aer peste o zonă altfel inaccesibilă către un punct prestabilit de aterizare, turnuri de observaţie de unde poţi folosi arme de tip snipper şi aşa mai departe.

Printre lucrurile mai puţin plăcute am enumera: boţii sunt uneori parţiali invizibili, poziţia lor fiind dezvăluită totuşi de armă, care este vizibilă. Neavând posibilitatea imediată de a testa facilitatea de multi-player, nu am putut să ne lămurim dacă e vorba de un feature sau un bug. Ce-i drept poţi selecta să nu ai nicio armă activă, caz în care probabil te poţi mişca nevăzut prin peisaj dar nici nu poţi împuşca pe nimeni. Asta rămâne de verificat.

Verdict

Luat cu totul, jocul este un FPS bine construit, care foloseşte directx 9 din browser, deci e avantajat de facilităţile plăcii video din dotare, care rulează foarte bine pe o placă video incorporată sau pe un laptop fără pretenţii extraordinare de performanţă, iar dacă opţiunea de multiplayer e la fel de fun cum e jocul cu boţi, putem să spunem că la preţul ăsta avem un joc extraordinar, pe care vi-l recomandăm cu căldură.

Screen-shots

Capturile de ecran prezentate mai jos sunt făcute chiar de noi în timpul testării jocului, dar puteţi vedea mai multe imagini pe pagina producătorului rasterwerks.

Android 3.1 anunţat de Adobe?

Adobe a lansat ieri un update pentru Flash Player 10.2 pentru Android. Pe lângă bug-fix-urile şi îmbunătăţirile obişnuite, acest update aduce şi nişte îmbunătăţiri pentru Android 3.1. STOP! Pentru ce? Android 3.1 nu a fost anunţat nici măcar de Google încă, dar e clar că e pe drum.

În plus, se pare că cei de la Adobe au supărat pe cineva, fiindcă la scurt timp după ce descrierea a fost postată sub această formă, aplicaţia a fost actualizată şi descrierea vorbeşte acum de „o versiune actualizată de Android 3”.

Având în vedere că pe 10 Mai începe conferinţa Google I/O, probabil că un update la Android 3 Honeycomb este mai binevenit ca oricând. Şi având în vedere şi această mică scăpare de la Adobe, se pare că lucrurile sunt destul de sigure iar anunţul oficial va veni pe 10 Mai.

Aşadar, mai important decât acest update de Flash Player, dacă aveţi o tabletă Android sunt şanse bune ca ân două săptămâni să primiţi un prim update de software.

Flash 10.2 pe Android, în curând video playback 720p

Adobe lansează astăzi Flash 10.2 pe Android Market pentru device-uri care rulează pe Froyo, Gingerbread şi Honeycomb. Printre calităţi se află performanţă mai bună pentru Android 2.2 şi 2.3, utilizare mai eficientă a bateriei pentru Android 3.0 şi alte îmbunătăţiri minore, unele de securitate. Flash10.2 pare să ţină cont acum şi de disponibilitatea procesoarelor dual-core.

Deocamdată se pare că acest update nu va face posibilă rularea de clipuri youtube la 720p, dar se pare că pe un Motorola Xoom clipurile la 480p sunt relativ viabile, cu toate că pe Xoom există Tegra 2 care are decodare hardware destul de avansată. Adobe spune că deocamdată accelerarea hardware nu este activată dar că în curând va fi perfectutilizabilă. Aceeaşi situaţie şi în privinţa utilizării touch-screen-ului atunci când dai play unui clip, care acum funcţionează numai atunci când clipul rulează full-screen.

Dacă l-aţi încercat deja şi ne puteţi împărtăşi impresiile voastre aşteptăm comentarii.